Forum

 

 

Assalamualaikum W.B.T 

Pada ruang forum ini, pembaca akan dapat mengetahui info-info terbaru dari meja penulis

 

Biro Kebajikan MPP Se-Malaysia 08/09
Bil. Nama Univ Telefon emel
1. Nurul Effarina bt Sangit UTHM 012-671 3413 effarina.mpputhm@gmail.com
2. Nuraina bt Mahyuddin UTHM 013-791 3532 nuraina.mpputhm@gmail.com
3. Nurazlin Baizuana bt Ghazali UUM 012-228 7457 5110518@student.uum.edu.my
4. Ummi Khairi Fatimah Abdul Rahman UiTM 013-924 2458 ummi89@yahoo.com.my
5. Nuruk Diyana by Mat Zqih UTeM 012-4457137 Mirmo_blue27@yahoo.com.my
6. Habsah bt Nazari UDM 014-8387594 Habsah_mppudm@yahoo.com
7. Khairulnisa’ Zainol Abidin UDM 013-9171470 Khairul_mppudm@yahoo.com
8. Ahmad Nur Azam bin Ahmad Ridzuan UiTM 012-9367648 Are_ju852003@yahoo.com
9. Mohd Farid Asyraf b Rafei UiTM 013-326 8814 cybercom2020@yahoo.com
10. Wan Mohd Kamil Mohd Yusoff UiTM 012-401 9587 wankamil@mppuitm0910.com
11. Sahisal Azira bt Mat Said UiTM 017-500 9370 Sahisal_azira@mppuitm0910.com
12. Maryam Muneerah Ahmad UM 013-629 4527 Maryam_muneerah@yahoo.com.my
13. M Zulhilmi b Mohd Nor UPSI 019-469 5330 CKGU_83@yahoo.com
14. Sallam Abdullah UUM 017-345 0664 Solati_13@yahoo.com
15. Mohd Farhan Ismail UUM 012-244 5696 5113995@student.uum.edu.my
16. Nabilah bt Hisham UiTM 017-727 1288 nabilah@mppuitm0910.com
17. Zatil Arifah Mohd Amin UIAM 019-924 8484 Are_riefa@yahoo.com
18. Mohd Rashide b Ismail UKM 017-243 1256 Mizie_shidie@yahoo.co.uk
19. Agilarajan a/l Selvarajah UTHM 013-714 0395 Agi_1001@yahoo.com
20. Mohd Hafizul b Amir Abdullah USM 013-486 0633 Zul38_antza@yahoo.com
21. Ahmad Afandi b Ahmad Radzali UiTM 012-347 7374 afandi@mppuitm0910.com
22. Muhammad Haniff b Roslan UiTM 014-859 9030 Aanep89@gmail.com
23. Mohd Noor Azimmi b ridzuan USM 012-405 7489 Immiza_haizder@yahoo.com
24. Nur Waliyuddin Hanis USM 013-245 7097 Senyuman88@gmail.com
25. ‘Adilah Che Sulaiman UniMAP 019-399 0183 Halida_1229@yahoo.com.my
Mppunimap_adilah@yahoo.com
26. Husni Hanis bt Rahmalan UTM kl 013-3571667 Husnihanis_mpputm@yahoo.com
27. Eldafira bt Samsir Hadi UTM 012-878 1074 Eldafira_mpputm@yahoo.com
28. Mohd Shah Rizal b Ab Aziz USM 013-468 8925 Shah-riza117@yahoo.com.my
29. Khairul Asyraf b Mohd Nathir USIM 017-9337214 Asyraf_srcisum@yahoo.com
30. Dae Yik Hwa UPM 012-781 3100 Daniel_dea@live.com
31. Khairul Shazwali b Taib UPM 017-245 8116 Shazwali86@yahoo.com
32. Chai Chin Ling UPM 017-601 5708 Clchai_87@hotmail.com
33. Nur Azim Fahada bin Ahmad UTM 013-797 6151 Shadid_fahada@yahoo.com.my
Zaim_mpputm@yahoo.com
34. Mohd Hafizul Hilmi b Mohd Nor UTM 013-754 8814 Mhafizulhilmi_mppuitm@yahoo.com.my
35. Mohd Izuan b Yusoff 013-715 0697 mizwanyusof@yahoo.com
36. Sunthar a/l Arumugam 012-739 0211 Sunthar_scout@hotmail.com
37. Ruzaimi Hilmi b Roslan 013-331 6915 Ruzainihilmi_mpp@yahoo.com
38. Asnatullailey bt Che Adnan USM 012-929 9669 Lailey_adnan@yahoo.com
39. Nor Fadzilah bt Mat Daud USM 017-903 7071 Daisy_choc@yahoo.com
40. Mohd Taufiq b Sujangi UM 017-727 5753 Hajime_kindaichi_88@hotmail.com
41. Saiful Redzuan b yusoff UM 017-596 2838 mamakkecik@yahoo.com.my
42. Helmy Faliq b zulkarnain UM 013-319 7924 Helmy_daliq@yahoo.com.my
43. Sawinand Chartthong @ Waleendah UIAM 013-991 8930 w.leendah@gmail.com
44. Nur Fadilah Dalilah Diayana bt Md Saleh USIM 013-335 9578 Aries_dlaita@yahoo.com
45. Shahrul Afzam b Mohamad UMP 019-455 2664 Mrshah53@gmail.com
46. Mohd arief azfar Zainol UMT 017-275 7794
013-975 2952
47. Amin Jamain b Mohd Khairy UniMAP 017-935 4735 Mppunimap0809_amin@yahoo.com
48. Muhammad Zaim b Rosli UDM 012-3680484 aim_mppudm@yahoo.com
49. Nur Hidayah bt Maslan UMP 013-970 5713 Hidayah_mppump@yahoo.com
50. Mohammad Khairol Akmal UPNM 019-486 5866 lauk_07@yahoo.com
51. Amir Nazren b Abdul Rahim UniMAP amir_nazumir@yahoo.com
52. Sunthar a/l Arumugam UTM 012-739 0211 Sunthar_mpputm@yahoo.com
53. Amir Hamsah Arifin UTHM 013-544 9007 amir.mpputhm@gmail.com

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

Memorandum Kebajikan ini adalah hasil  maklumat yang diperolehi daripada majlis ramah mesra mpp ke kolej-kolej kediaman dan juga melalui soal selidik yang telah dilaksanakan oleh Exco of welfare students’ representative council 0809.

Prof Dato’ Dr. Abdul Shukor Hj Husin

(Naib Canselor USIM)


  1. Proses Penyampaian Maklumat
 Sistem penyampaian maklumat kepada pelajar tidak diurus dengan betul dan boleh menyebabkan salah faham dikalangan pelajar mengenai pendirian universiti terhadap sesuatu isu.  

 Cadangan:

 Mohon jasa baik Dato’ untuk mempertimbangkan semula proses penyaluran maklumat kepada mahasiswa/i USIM agar sesuatu maklumat dan arahan pihak universiti itu sampai kepada pelajar dengan jelas.   
  1. Mempertimbangkan Semula Aktiviti Kesenian dan Kebudayaan di USIM
 Pungutan suara mahasiswa/I yang ingin melihat segala aktiviti yang dijalankan di USIM perlulah dibatasi dengan landasan syara’.  

 Cadangan:

 Harap pihak Dato’ dapat menilai semula aktiviti ko-kurikulum di USIM, terutamanya yang berkaitan dengan kesenian dan kebudayaan yang menggabungkan penglibatan mahasiswa dan mahasiswi  itu dapat dinilai semula bagi menjaga reputasi sebuah universiti Islam.  


Prof Dato’ Dr Muhamad Muda

(Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa) 

  1. Penstrukturan Semula jam Kredit
 Rungutan pelajar yang terbeban dengan jumlah jam kredit yang ditambah menjadi dua jam bagi setiap tutorial dan menyebabkan jadual menjadi terlalu padat, seterusnya membebankan pelajar dari melakukan aktiviti ulang kaji, menyiapkan tugasan dan untuk aktif dalam program-program di universiti. Jika hal ini berterusan, USIM hanya akan melahirkan mahasiswa/i yang hanya bijak dan handal dalam ruangan akademik semata dan mereka tidak mempunyai masa yang terluang untuk mengaktifkan diri dalam lapangan pengurusan sesebuah organisasi dan soft skill yang lain. Dengan penambahan jam kredit sebenarnya tidak membantu peningkatan mutu akademik pelajar USIM. Demikian kerana Tutor hanya mengulang perkara yang sama dan kadang-kadang kelas itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya selama dua jam tersebut. Pelajar juga tidak dapat memberikan fokus sepenuhnya akibat keletihan menghadiri kuliah dan tutorial yang terlalu lama dari pagi hingga ke malam.  

 Cadangan:

 Harapan kepada pihak Dato’ agar dapat mempertimbangkan semula sistem penambahan jam kredit yang melebihi dari waktu sebenar jumlah kredit yang diambil oleh pelajar tersebut bagi setiap semester.  
  1. Pengiktirafan program-program
Kebimbangan mahasiswa/I berkenaan pengiktirafan program-program yang ditawarkan. Ini berikutan sesetengah pensyarah mengatakan bahawa beberapa program di USIM masih lagi tidak diiktiraf. Akibatnya ada dikalangan mahasiswa/I lesu dan hilang semangat untuk belajar

Cadangan:

Harapan kepada pihak Dato’agar dapat memberi penjelasan kepada semua wahasiswa/I berkenaan dengan status program-program yang ditawarkan di USIM ini agar segala kekhilafan ini dapat diselesaikan

Prof Dato’ Dr Mohamed Asin Dollah

(Timbalan Naib Canselor HEPA)

  1. Kemudahan Mesin Basuh Berbayar di Kolej Kediaman Pandan Indah
 Rungutan pelajar yang menghuni kolej kediaman di Pandan Indan mengenai kemudahan untuk mencuci pakaian.  

 Cadangan:

 Harapan kepada pihak Dato’ agar dapat mempertimbangkan kemudahan mesin basuh berbayar di kolej kediaman tersebut bagi memudahkan urusan pelajar-pelajar dalam urusan seharian meraka.  
  1. Mohon Kebenaran Untuk Menggunakan Dapur Eletrik
 Rungutan pelajar-pelajar kolej kediaman di Pandan Indah mengenai kesukaran memperolehi pembekal makanan di kawasan penempatan mereka. Justeru. Meminta kelulusan pihak Dato’ untuk menggunakan dapur eletrik bagi tujuan memasak di kolej kediaman.  

 Cadangan:

 Minta pihak Dato’ untuk mengkaji semula mengenai isu di atas bagi mempertimbangkan kebajikan pelajar di Pandan Indah. Buat makluman pihak Dato’, penghuni kolej kediaman di pandan Indah sedia mengeluarkan bayaran tambahan bagi tujuan tersebut.  
  1. Kemudahan Mesin ATM
Rungutan pelajar berkenaan dengan kemudahan mesin ATM yang tidak mencukupi.

Cadangan:

Harapan kepada pihak Dato’ agar mempercepatkan proses penambahan mesin Ani. Buat pengetahuan pihak Dato’ mesin ATM yang sedia ada tidak mampu untuk menampung jumlah pelajar yang semakin ramai. Diharapkan proses ini dipercepatkan sebelum pelajar-pelajar baru mendaftar nanti.     
  1. Kemudahan kerusi di cafeteria PKP
Kekurangan kerusi di PKP menyebabkan kesesakkan pelajar pada waktu-waktu tertentu seperti waktu tengahari.

Cadangan:

Harapan kepada pihak Dato’ agar dapat menyediakan lebih banyak kemudahan kerusi di PKP. Buat pengetahuan Dato’ walaupun di setiap fakulti telah disediakan café, akan tetapi pelajar-pelajar gemar berkumpul di PKP kerana disinilah pusat pertemuan ai semua pelajar.     
  1. Penempatan pelajar di block C dan D Kolej Kediaman Desa Jati
Rungutan dari pelajar-pelajar perempuan yang sering diganggu oleh jiran-jiran pekerja asing.

Cadangan:

Cadangan kepada pihak Dato’ agar melaraskan kembali penempatan pelajar agar tidak bercampur dengan masyarat luar bagi menjamin keselamatan pelajar.     
  1. Pemasangan wireless percuma di kolej kediaman
Harapan pelajar-pelajar,  inginkan wireless percuma di setiap kolej kediaman bagi memudahkan mereka menyiapkan tugasan mereka sebagai seorang pelajar

Cadangan:

Harapan kepada pihak Dato’ agar mempertimbangkan permohonan pelajar untuk memperolehi wireless percuma di setiap kolej kediaman bagi memudahkan tugasan mereka sehari-harian

 

Jabatan Bendahari

  1. Kaunter Pertanyaan
 Berlakunya kesilapan penyebaran maklumat yang tepat barkaitan dengan urusan kewangan pelajar.  

 Cadangan:

 Minta Jabatan Bendahari menyediakan kaunter khas dan adakan hari mesra pelanggang bagi menjelaskan isu-isu yang kurang difahami oleh pelajar.  
  1. Mempercepatkan proses pengemaskinian data
 Rungutan pelajar mengenai kelewatan mendapat maklumat pembayaran dan tunggakan yuran pengajian.  

 Cadangan:

 Diharap Jabatan Bendahari dapat mengemaskini semula data-data proses pembayaran bagi mengelakkan salah faham dikalangan pelajar.  

 

JABATAN PERPUSTAKAAN

  1. Kemudahan cafeteria
 Pungutan suara pengguna-pengguna perpustakaan yang mengadu sukar untuk memperoleh makanan dan minuman di sekitar kawasan perpustakaan dan menyukarkan fokus mereka untuk mengulangkaji dalam tempoh yang lebih lama di perpustakaan.  

 Cadangan:

 Minta Jabatan Perpustakaan mengusahakan kewujudan sebuah kafeteria bagi memudahkan pengguna-pengguna perpustakaan untuk urusan makan dan minum meraka dan tidak perlu beredar mencari keperluan makanan dan minuman di tempat lain.  
  1. Kemudahan dan Kad Topup Mesin Fotostat
 Rungutan pengguna-pengguna perpustakaan mengenai mesin fotostat yang mempunyai masalah dan kesukaran mendapatkan kad topup mesin fotostat yang dijual dengan harga yang tidak setimpal dengan jumlah penggunaannya.  

Cadangan:  

 Minta Jabatan Perpustakaan mengkaji semula sistem mesin fotostat yang selalu mengundang masalah dan menyukarkan urusan pengguna.  
  1. Kebenaran Membawa Begasi
 Rungutan sebahagian pengguna perpustakaan mengenai peraturan tidak membenarkan membawa sebarang begasi ke dalam perpustakaan. Demikian menyukarkan mahasiswa/i untuk membawa kelengkapan solat dan alatan komputer riba mereka.  

Cadangan:  

 Minta Jabatan perpustakaan mengkaji semula peraturan tersebut dan cadangannya ialah menghadkan kepada beg kertas sahaja yang dibenarkan untuk dibawa masuk.  

UNIT PEMBANGUNAN

  1. Parking Motosikal di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan
 Rungutan pengguna kenderaan yang menghadapi kesukaran untuk meletakkan kenderaan mereka di kawasan yang ditetapkan berikutan masalah kekurangan parking motosikal dan kereta.  

 Cadangan:

 Minta Unit Pembangunan mempertimbangkan semula kemudahan parking terutama di kawasan Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan.  
  1. Laluan jalan kaki berbumbung dari Fakulti Syariah Undang-undang ke Pusat Kemudahan Pelajar(PKP)  dan dari PKP ke Pusat Kormesial.
 Masalah yang dihadapi oleh mahasiswa yang terpaksa berjalan di bawah terik matahari dan meredah hujan untuk menuju ke distinasi yang telah disebut di atas.  

 Cadangan:

 Mohon jasa baik Unit Pembangunan untuk membina laluan jalan kaki berbumbung dari satu destinasi ke destinasi yang lain bagi memudahkan pelajar.  

UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT

  1. Meyelenggara Semula Sistem Komputer di Kampus.
 Terdapat banyak laporan daripada pengguna-pengguna komputer di lab dan makmal-makmal lain di USIM mengadu kehilangan data akibat dari sistem komputer yang tidak mengaktifkan anti-virus di kebanyakan komputer di USIM.  

Cadangan:

 Cadangan kepada Unit Teknologi Maklumat USIM agar mengaktifkan sistem antivirus di setiap komputer yang terdapat di makmal komputer dan dewan-dewan kuliah bagi menjamin data-data yang disimpan dalam pendrive tidak diserang virus.  
  1. Memudahkan Urusan Pendaftaran wireless
 Aduan yang diterima dari mahasiswa/i menyatakan sistem pendaftaran wireless agak terhad dan menyukarkan pelajar.  

Cadangan:  

 Minta Unit Teknologi Maklumat memanjangkan tempoh pendaftaran dan menambah kauter-kaunter yang telah sedia ada atau mengadakan hari mesra pelanggan bagi tujuaan tersebut.  

BAHAGIAN KESELAMATAN

  1. Mempertingkatkan Mutu Perkhidmatan
 Aduan dari mahasiswa/I mengenai etika kerja pengawal-pengawal keselamatan yang tidak mesra pelanggan dan boleh menyumbang kepada tanggapan buruk pelajar kepada petugas keselamatan di USIM.  

 Cadangan:

 Minta jasa baik pihak pengurusan di Bahagian keselamatan untuk memberi kursus-kursus yang berkaitan dengan integriti seorang pengawal keselamatan dan tambah nilai yang lain yang dianggap perlu.  
  1. Sistem Assess Door
 Aduan mengenai keselamatan penghuni-penghuni kolej kediaman terutamanya di Acacia Avenue yang terdedah kepada orang awam.  

 Cadangan:

 Minta dipercepatkan penggunaan Sistem Assess Door di kolej kediaman Acacia Avenue bagi menjamin keselamatan penghuni kolej kediaman tersebut.  
  1. Kecurian di kolej kediaman
Laporan dari penghuni berkenaan 5 kes kecurian laptop di Kolej kediaman Sutera Indah

Cadangan:

Memohon pihak keselamatan mengadakan pantauan setiap masa di sekitar Kolej Kediaman termasuk naik ke block-block penghuni bagi membendung masalah kecurian ini     
  1. Keselamatan penghuni di Kolej Kediaman Cempaka court
Laporan daripada mahasiswa berkenaan tahap keselamatan di Kolej Kediaman Cempaka Court. Ini berikutan dari laporan kes kecurian motosikal yang baru sahaja berlaku

Cadangan:

Memohon pihak keselamatan agar meletakkan lebih ramai pengawal keselamatan di sekeliling Kolej Kediaman berkenaan agar kejadian yang sama tidak berulang.

 

SEKSYEN KENDERAAN

1.    Sikap Pemandu Bas:

 Sikap segelintir pemandu-pemandu kenderaan yang tidak mengambil berat mengenai tanggungjawab menunaikan amanah Allah Taala (solat) terutama pada hari Jumaat.  

Cadangan:  

 Cadangan kepada pihak yang berkaitan di Seksyen Kenderaan agar menghadkan perjalanan bas pada hari jumaat sehingga jam 1200 PM sahaja bagi memberi ruang kepada pemandu-pemandu menunaikan tanggungjawab tersebut.  

1.    Laluan Perjalanan Bas:

 Terdapat sebahagian dari pemandu bas yang tidak mengikut laluan yang telah ditetapkan, iaitu mengambil jalan pintas bagi mempercepatkan perjalanan meraka. Sedangkan, ada mahasiswa yang menanti bas di kawasan-kawasan yang telah ditetapkan.  

Cadangan:

 Minta pihak pengurusan di Syeksyen Kenderaan memaklumkan kepada pemandu-pemandu bas dan kenderaan yang terlibat mengambil pelajar agar mengunakan laluan yang telah ditetapkan bagi memudahkan gerakan ulang-alik pelajar dari satu destinasi ke destinasi yang lain.  

1.    Mahasiswa Yang Tinggal Di Luar

 Terdapat laporan dari mahasiswa/i yang menghuni di rumah sewa yang berdekatan dengan kampus menyatakan, ada segelintir pemandu-pemandu bas dan pengangkutan lain yang tidak mengambil mereka untuk ke kampus.  

Cadangan:

 Mohon jasa baik pemandu-pemandu bas agar tidak mendiskriminasi penuntut-penuntut yang tinggal di luar kolej kediaman. Demikian bagi memudahkan urusan ulang-alik meraka ke kampus.  

1.Tepati masa perjalanan bas

Terdapat laporan mahasiswa/I yang kelewatan ke kuliah akibat sesetengah pemandu tidak mengikut jadual perjalanan bas yang disediakan

Cadangan:

Memohon pihak pengurusan di Syeksyen Kenderaan memantau pergerakkan bas mengikut jadual yang telah ditetapkan dan menyediakan jadual keluar masuk pemandu yang lebih teratur     

1.Perjalanan bas ke perpustakaan, KTM Nilai, dan Giant pada hari minggu

Rungutan dari mahasiswa/I yang menghadapi masalah untuk ke tempat-tempat seperti KTM nilai, giant pada hari minggu akibat perjalanan bas yang telah ditetapkan tidak teratur

Cadangan:

Memohon pihak pengurusan di Syeksyen Kenderaan menyediakan jadual perjalanan yang tetap dan membuat hebahan kepada semua mahasiswa/I

 

.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Students’ Representative Council 2008/2009

 Muhammad Alif Ismail                                             

Mohd Najib Taha 

Ainul Faridah Abdullah

 Zati Syahmeena Zulkifli                                           

Ummi Farhana Omar

Muhammad Hilmi Juhari

Khairul Asyraf Bin Mohd Nathir        

Nur Fadilah Dalilah Diayana Md Salleh

 Nurul Hayati Chamhuri                                            

 Aida Asmeeda Mohamed Akram                                        

Muhammad Afiq Bin Ali

Muhamad Firdaus Ab Rahman        

Tasnim Mohammad

Siti Nur Akilah Hanis Mohd Yusoff              

Muhamad Safuan Rahmad

Muhammad Yusoff Mohd Ramdzan

Mohd Faridh Hafez Mhd Omar

Mohd Amirul Hanif Mohd Nawawi

Syarifah Nur Aiman Amirah Sayed Sahabudin

 Muhammad Nazim Uzir                                           

 Mohd Shazwan Mohd Zain                                      

Siti Nurbaitie Ahmad

Abdul Ghafur Ruslan

Nisreen Nordin           



 

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pena Penulis

  • Coretan Pena

    Assalamualaikum WBT
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Selamat Datang
    Welcome
    أهلا وسهلا ومرحبابكم
    Ke laman Rasmi Blog
    KHAIRUL ASYRAF MOHD NATHIR
    خير الأشرف محمد ناصر
    阿斯拉夫
    Sila klik View My Complete Profile

  • Panduan

  • Calender

    July 2017
    M T W T F S S
    « Mar    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • galeri

  • Pelawat

    • 7,420 hits
  • Renungan

    "Wahai TuhanKu, Ilhamkanlah aku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMU yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan Amal Soleh yang Engkau Redhai dan masukkanlah aku(dengan limpahan rahmatMU) dalam kumpulan hamba-hambaMU yang soleh"
  • Tazkirah

    "Tiga perkara yang barang siapa mendapatkanya terasalah dia akan kemanisan iman:
    1)Allah dan Rasul lebih dicintainya mengatasi yang lain
    2)Mencintai seseorang itu tidak kerana yang lain , melainkan kerana Allah.
    3)Benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dirinya benci untuk dicampakkan ke api neraka."

    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  • Rehlah Minda

    Imam Ghazali rhm Berkata:
    Barangsiapa mengaku empat perkara tanpa disertai dengan empat perkara yang lain, maka dia adalah pendusta. Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan, maka dia pendusta. Barangsiapa mengaku cintakan Nabi Muhammad saw tetapi tidak cinta kepada ulama dan fakir miskin, maka dia adalah pendusta. Barangsiapa yang mengaku cinta Allah tetapi keluh kesah dengan ujian-NYA, maka dia adalah pendusta.

  • KEJAYAAN PERLUKAN PENGORBANAN

    Engkau tidak sesekali akan dapat mencapai kebajikan dan kebaktian sebelum engkau mendermakan sebahagian daripada apa yang engkau sayangi
    (Ali Imran: 92)

  • Surah An-Nisa’

    ما أصابك من حسنة فمن الله وما
    أصابك من سيئة فمن نفسك

  • Peringatan

    "Dan barang siapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. Berkatalah ia: ' Ya Rabbaku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya seorang yang melihat.' Allah berfirman:'Demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat Kami maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari ini pum kamu dilupakan.
    (Taha: 126)

  • Info

    Sebenarnya manusia berada di dalam suatu pusingan roda yang dilalui oleh kemiskinan dan kekayaan, kelemahan dan kekuatan. Oleh itu, janganlah terpesona kerana bernasib baik dan janganlah berputus asa sekiranya bernasib buruk
    (Ahmad Syalabi)