Penghayatan Maulidul Rasul

Tiap-tiap tahun, 12 Rabiulawal mengikut kalendar islam, seluruh umat islam seluruh dunia akan mengadakan sambutan maulidul rasul sebagai tanda mengingati junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Pelbagai jenis program diatur bagi memeriahkan sabutan tersebut. Antaranya yang popular dan kebiasaan dibuat  ialah SELAWAT.

Berbeza di kampung-kampung, sambutannya lebih meriah dengan adanya semangat kerjasasama dan gotong royong bagi menyediakan persiapan tempat dan juadah utuk sambutan “maulud” ini. Pada ketika inilah, setiap malam dirumah berbeza akan diisi dengan selawat beramai-ramai oleh penduduk kampung. Disamping itu juga, ada sesetengah kampung yang membaca “rawi” atau dikenali sebagai riwayat oleh sesetengah tempat. Hanya golongan tua sahaja yang mampu untuk membaca dan menghayati bacaan rawi tersebut.

semakin lama, semakin tertinggal dibawa arus globalisasi dan disebabkan golongan pelapis yang semakin lama semakin kurang berminat dengan pendekatan dan penghayatan ilmu agama seperti ini. Bacaan rawi ini jika defahami dengan sebaik munkin menyebabkan hati seeorang itu akan tersentuh dengan kalimahnya, akan tetapi, penterjemahan rawi ini belum lagi dibuat di kampun-kampung menyebabkan, hanya golongan yang mempelajari bahasa arab sahaja yang memahami apa maksud yang tersurat dan tersirat yang terkandung didalamnya.

Dibandar pula, kita sering melihat perarakkan besar berserta selawat mengiringi perjalanan ke sesuatu tempat berkumpul yang ditetapkan. Disini  kita sebenarnya dapat menilai adakah perarakan dan selawat ini  ikhlas untuk membesarkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ataupun hanya kerana terpaksa dek suruhan orang atas. inilah sebenarnya realiti yang sedang berlaku. bukan penghayatan yang dicari, tapi pakaian baru dan seragam yang bergaya diminta, bukan semua berkeadaan sebegini, akan tetapi untuk sebilangan besar mereka

Sesungguhnya, tugas kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW untuk mengingati beliau bukan hanya setakat pada hari mauludnya sahaja, bah kan sentiasa berselawat tanda ingatan padanay pada setiap masa. itulah sbaik-baik umat Nabi Muhammad

Advertisements

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pena Penulis

  • Coretan Pena

    Assalamualaikum WBT
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Selamat Datang
    Welcome
    أهلا وسهلا ومرحبابكم
    Ke laman Rasmi Blog
    KHAIRUL ASYRAF MOHD NATHIR
    خير الأشرف محمد ناصر
    阿斯拉夫
    Sila klik View My Complete Profile

  • Panduan

  • Calender

    March 2010
    M T W T F S S
    « Feb    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • galeri

  • Pelawat

    • 7,446 hits
  • Renungan

    "Wahai TuhanKu, Ilhamkanlah aku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMU yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan Amal Soleh yang Engkau Redhai dan masukkanlah aku(dengan limpahan rahmatMU) dalam kumpulan hamba-hambaMU yang soleh"
  • Tazkirah

    "Tiga perkara yang barang siapa mendapatkanya terasalah dia akan kemanisan iman:
    1)Allah dan Rasul lebih dicintainya mengatasi yang lain
    2)Mencintai seseorang itu tidak kerana yang lain , melainkan kerana Allah.
    3)Benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dirinya benci untuk dicampakkan ke api neraka."

    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  • Rehlah Minda

    Imam Ghazali rhm Berkata:
    Barangsiapa mengaku empat perkara tanpa disertai dengan empat perkara yang lain, maka dia adalah pendusta. Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan, maka dia pendusta. Barangsiapa mengaku cintakan Nabi Muhammad saw tetapi tidak cinta kepada ulama dan fakir miskin, maka dia adalah pendusta. Barangsiapa yang mengaku cinta Allah tetapi keluh kesah dengan ujian-NYA, maka dia adalah pendusta.

  • KEJAYAAN PERLUKAN PENGORBANAN

    Engkau tidak sesekali akan dapat mencapai kebajikan dan kebaktian sebelum engkau mendermakan sebahagian daripada apa yang engkau sayangi
    (Ali Imran: 92)

  • Surah An-Nisa’

    ما أصابك من حسنة فمن الله وما
    أصابك من سيئة فمن نفسك

  • Peringatan

    "Dan barang siapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. Berkatalah ia: ' Ya Rabbaku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya seorang yang melihat.' Allah berfirman:'Demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat Kami maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari ini pum kamu dilupakan.
    (Taha: 126)

  • Info

    Sebenarnya manusia berada di dalam suatu pusingan roda yang dilalui oleh kemiskinan dan kekayaan, kelemahan dan kekuatan. Oleh itu, janganlah terpesona kerana bernasib baik dan janganlah berputus asa sekiranya bernasib buruk
    (Ahmad Syalabi)